Skip to main content

مرجع ابزارهای چاپ و تبلیغات در ایران

  • پرسش و پاسخ در مورد چاپ سیلک

چاپ سیلک

*ویژگی های چاپ طلا کوب و اکلیل روی روسری توضیح بدید که چه موادی لازمه و از کجا شروع کنم؟

ابتدا اینکه لازم هست بدونید که بین چاپ طلاکوب و چاپ اکلیل چند تفاوت عمده هست

در چاپ اکلیل که قبلا توضیحات تقریبا زیادی در بحث ها و گفتگوهای انجمن انجام گرفته ، و چکیده مطلب اینکه با استفاده از بیس اکلیل + پودر اکلیل ( به تناسب نیاز استفاده از شماره های مختلف اون از نظر ریزی و درشتی)+ و طراحی و عکاسی شابلن + و در نهایت مانند سایر روش های چاپ سیلک اسکرین بوسیله شابلن انجام میشه.

اما طلاکوب این کار با استفاده از ورق هائی که فلز با رنگهای مختلف بر روی اون نشونده شده و بوسیله پرس و حرارت انجام میگیره و لایه های فلز ( که البته جدیدا در از پلیمر های مختلف هم استفاده میشه) از روی ورق به مورد چاپ انتقال پیدا میکنه. و به دو شیوه در دو گونه از چاپ سیلک اسکرین انجام می گیره.

گونه اول در مورد چاپ بر روی اشیاء مانند کاغذ، مقوا، ورق های نایلن ، پی ور سی و...هست. که بوسیله ساخت کلیشه و بستن اون بر زیر دستگاه پرس طلاکوب و قرار دادن کاغذ طلاکوب بر روی مورد چاپ و در نهایت قرار دادن آنها در دستگاه پرس و در زیر کلیشه و انجام پرس همراه با حرارت انجام می گیره.

گونه دوم

چاپ طلاکوب بر روی پارچه و شبیه به اون

در این روش نیاز هست تمام مراحل چاپ و رنگ نشانی انجام بگیره.

فقط اون قسمت از طرح که نیاز به چاپ طلاکوب داره به جای مرکب و رنگ چسب نشونده میشه(چسب مخصوص که به چسب دیسکو معروفه ) بعد از انجام این کار و خشک شدن اون چسب ( که یک چسب حرارتی هست و با حرارت زنده میشه و دوباره خاصیت چسبندگی پیدا میکنه) به زیر پرس قرار داده میشه یک لایه ورق طلاکوب بر روی اون گذاشته میشه و به وسیله پرس داغ به مدت چند ثانیه پرس میشه .وقتی کار از زیر پرس بیرون اومد ورق طلاکوب و ورق طلاکوب از روی اون برداشته شد مشاهده میکنیم که لایه های فلز از روی ورق به روی مورد چاپ منتقل شده و اگه مراحل درست انجام گرفته باشه و همچنین از چسب مرغوب استفاده شده باشه چاپ زیبا و بدون نقصی رو خواهیم داشت.

* چه کنیم که رنگ های چاپ بر روی پارچه به صورت برجسته و پفکی باشند؟؟؟؟؟

* معمولا دیده میشه که رنگ های اورینت که بر روی پارچه های مخمل چاپ شده است بعد از مدتی بر اثر تاخوردگی پارچه و یا عوامل دیگر رنگ ها از پارچه جدا و کنده شده چه باید کرد که این اتفاق نیفتد؟؟؟؟

برجسته بودن به دوصورت اتفاق میفته

حالت اول: به هنگام چاپ با مرکب اورینت و یا پلاستیزول

تکرار عمل چاپ در چند مرحله و بعد از خشک کردن مرکب چاپ خورده در هر مرحله(که البته این روش بیشتر در ایجاد کارهای هنری انجام میگیره و در چاپ تجاری لباس متداول و مقرون به صرفه نیست

حالت دوم: افزودن ماده حجم دهنده به مرکب اورینتکه اصطلاحا به پفک معروفه و بستگی به اندازه انتظاری که از برجسته بودن داریم میتونیم به نسبت با مرکب اورینت ترکیب کنیم

این عمل زمانی اتفاق میفته که از مرکب نامرغوب استفاده بشه

معمولا در کارهای خیلی (تجاری ببخشید آبکی) برای مقرون به صرفه بودن بجای مرکب اورینت از رنگ پلاستیک ساختمانی استفاده میکنند

خوب ترکیبان و چسبندگی مرکب ساختمانی با مرکب اورینت خیلی فرق میکنه و برای مدتی میتونه ظاهر خوبی داشته باشه اما بعد از مدتی میریزه

البته یک مسئله رو هم از نظ دور نکنیم

بافت زیرین پارچه مخمل بسیار فشرده است

و عبور مرکب از داخل اون و نفوذ به پشت پارچه تقریبا غیر ممکنه

مگر اینکه بافت غیر ظریف داشته باشه

مرکب اورینت هم طبیعتا و در واقع یک نوع چسبه که به وسیله

مواد رنگریزه رنگی میشه و هیچ رنگیرو به پارچه نمیده

بلکه به ولسطه خاصیت چسبندگی به پارچه میچسبه و چون نمیتونه

از بافت پارچه عبور کنه به خاطر همین بر روی پارچه و به دور الیاف

مخمل روی پارچه که بصورت یک لایه نقریبا کم دوام(البته در صورتیکه

بافت با پارچه نباشه و بر روی پارچه نشسته باشه)هست میچسبه

و دوعامل غیر بافت بودن لایه مخملی و همینطور چسب بودن مرکب اورینت باعث میشه که دیر یازود مرکب به تنهائی و یا همراه با مخمل

از روی پارچه جدا بشه

به همین منظور برای ماندگاری بیشتر اولا که بای از شستشوی اون خیلی اجتناب کرد و دوما به صورتی از اون محافظات کرد

و باز البته این موردی رو که گفتم در رابطه با پوشاک نمیتونه صادق باشه و نیازی هم نداره چون خود پوشاک هم عمر محدودی دارند

*چگونه چاپ سیلک را براق کنیم؟

در این مورد میتوان گفت چابها به سه دسته تقسیم میشوند:

1: چابهایی با رنگ اورینت که بعد از اتمام کار یک روکش ورنی اورینت شفاف بر روی آن چاپ میشود.

2: چابهای پلاستیزول که برای براق کردن آن یک کاغذ ورنی و یا یک برگ کاغذ کلاسه بر روی آن گذاشته شده و به زیر پرس پرس میشود و بعد کاغذ از روی آن برداشته میشود که نتیجه یک چاپ شفاف هست

3: کاغذهای ترانسفر براق که بر روی پارجه گذاشته میشوند و بوسیله پرس نقش انها بر روی پارچه انتقال پیدا میکند

روکش ورنی در واقع همان اورینت شفاف روکار است

یک اورینت بدون رنگ و شفاف است

آن قسمتی را که دوست دارید براقشود به وسیله شابلون و بعد از خشک شدن رنگ زیرین با یک لایه از این اورینت شفاف پوشش میدهیم و بنابراین آن قسمت براق و درخشنده بنظر خواهد آمد.

*چطور می توان روی شال و روسری نخی ابریشمی چاپ زد؟؟

رنگ این کار عبارت از رنگهای دیسپرس به صورت آماده ( که البته گران هم هستند) و یا ساخت مرکب توسط خودتان است

مواد مورد نیاز آن پودر های رنگی مخصوص پارچه پلی استرکه بهد از چاپ بوسیله حرارت فیکسه میشن به اضافه پودر آرجینات سدیم و یا تیلوز و یا ایندرکا است

پودررنگی رو به اندازه مناسب در آب میریزیم و مخلوط میکنیم و بعد از آن آرجینات سدیم رو آهسته آهسته به آن اضافه میکنیم و با همزن هم میزنیم تا خمیر مناسب بدست بیاد و به اینصورت مرکب اماده می شود..

بعد از آماده شدن مرکب و چاپ این پارچه باید به وسیله گیره از طناب آویزان شود تا کاملا خشک بشده بعد از آن شما نیاز به دستگاه اتو کلاو دارید که این پارچه های چاپ خورده را داخل آن بگذارید و با بخار تنظیم شده که باید در باره هر دستگاه تست گرفته شود مرکب بر روی پارچه پخت بخورد و به داخل الیاف نفوذ کند و ثابت بشود.

بعد از این مرحله نوبت به شستشوی آنها بصورت دستی و یا در داخل ماشین لباسشوئی میرسد تا مواد زائد آن گرفته بشود و بعد از خشک شدن چاپ ما آماده است.

کار طراحی بوسیله دستی میتواند انجام بگیرد و نرم افزارهای ساده و کار آ و مرتبط با آن میتواند فتوو شاپ فتو پینت بعنوان نرم افزارهای بیت مپ و همچنین کرل دراو و فری هند بعنوان نرم افزارهای وکتور باشند. که البته در صورتی که آموزش ببینید در حد خودشان ساده هستند.

شماره توری مناسب 43 تا 48 هستند و انواع مختلف در بازار موجود است که شما به نسبت بودجه و تیراژ کار میتوانید از آنها استفاده کنید فقط باید توجه داشته باشید از توری هایی استفاده کنید که بعد از شابلون شدن و به هنگام استفاده شل نشوند

و استحکام و پایداری خودشون رو حفظ کنند

کاردک و پاروی مناسب اونهم از نوع چوبی هست.

منظور از دیگ بخار همون دستگاه اتو کلاو هست

این دستگاه با ایجاد مناسب بخار در یک محفظه بسته و با یک درجه حرارت مناسب و در یک زمان مناسب باعث شده خمیر رنگی که روی پارچه نشانده شده کمی و به اندازه ای که باعث در هم رفتن رنگها نشن مرطوب و شل شده وهمچنین حرارت آن در یک اندازه معین و به صورت ثابت که بدون تماس صفحه حرارتی که باعث سوختن پارچه میشود آن رنگ را به داخل الیاف پارچه نفوذ دهد.

روشهای دیگر ممکن هست اما نه در ارتباط با کار روسری که لازمه مقطع بسیار بزرگی به صورت یکنواخت حرارت داده شده و پخت بخورد.

توجه داشته باشید که یکنواختی و یکزمانی حرارت و بخار نقش بزرگی را در داشتن یک چاپ خوب در این کار ایفا میکند و روشهای دیگر برای این کار از ریسک بسیار بالائی برخوردار است که به استفاده آن نمی ارزد.

اما شست وشو:

بعد از عمل بخارحتما لازم است که پارچه شستشو داده شود تا جرم غلظت دهنده ای که بروی آن هست از بین برود.

برای اینکار اگه بصورت دستی بخواد انجام بگیرد آن را در تشتی از آب میگذاریم تا مدتی بماند و بعد از حدود 20 دقیقه آرام آرام آن را اصطلاحا چنگ میزنیم تا مواد غلظت دهنده (ژله) از روی آن جدا شده و جذب آب شود

بعد از این عمل آن را با کمی پودر لباسشوئی میشوریم . درست مثل شستن لباس و پهن میکنیم تا خشک شود.

بجای این کار از ماشین لباسشوئی هم میتوانیم استفاده کنیم.

توجه داشته باشیم که حد اقل مراحل اولیه شستشو باید با آب سرد انجام بگیرد.

رنگ و مواد لازم را در تهران در ناصر خسرو از فروشندگان مواد شیمیائی و همچنین در 15 خرداد یا همون بوذرجمهری از فروشندگان رنگهای نساجی میتوانید تهیه کنید.

 * روش درست شستشوی مرکب پیگمنت از روی توری؟ و چه عوامل و اقداماتی باعث فیکس شدن رنگ روی پارچه میشه؟

قبل از اینکه به شستشوی توری توجه کنیم لازم هست که به نوع مرکب و مرغوبیت مواد بکار رفته در آن دقت داشته باشیم

به عنوان مثال در امولسیو نهای بنزینی ، به هنگام ساخت امولسیون ، یکی از موادی که لازم هست در تهیه آن دقت شود، بیندر هست ، که باید از نوع مرغوب و خوب باشد که هم کمک به چسبندگی و همچنین ثبات رنگ بر روی پارچه کرده و هم اینکه باعث خشک شدن زود هنگام امولسیون بر روی توری و در نتیجه گرفته شدن منافظ توری نشود. و در تهیه آن چه بصورت خریدکلی و چه به صورت خریدجزئی، فقط باید به فروشنده اعتماد داشته باشید.

مورد دیگری که باعث گرفته شدن توری به واسطه استفاده از امولسیون میشود نوع رنگدانه است که باز باید از نوع مرغوب آن باشد در غیر اینصورت باعث ماسیده شدن امولسیون و گرفتن منافذ توری میشود.

البته این مورد بیشتر در پیگمنت های مشکی به چشم میخورد ، و علت آن هم اینست که پیگمنت های مشکی همون دوده های صنعتی هستند و دوده خیلی دیر اشباع میشود . بنابر این اگر قرار هست از پیگمنهای مشکی استفاده کنیم اول از همه باید از جنس مرغوب آن استفاده کنیم و دوم اینکه اولا به مقدار مناسب استفاده کنیم و فکر نکنیم که با زیاد ریختن باعث مشکی تر شده امولسیون و رنگ میشیم . چون هر پیگمنتی درصد ترکیبی مخصوص خودش را با حلال دارد . و دوم اینکه با میکس کردن مناسب و همچنین زمان دادن به آن اجازه بدهیم که رنگدانه ها بیشتر باز شوند و اگر نیاز به افزودن مواد حلال هست، قبل از اینکه استفاده شوند این حلال و یا حلال ها به آن اضافه بشود.

بهترین راه حفاظت و شستشوی شابلون اینست که اولا موارد بالا رعایت شود و دوم اینکه بعد از هر نعداد معینی از چاپ یکبار مرکب از داخل شابلون جمع شده و شابلون با دستمال خیس و خشک در روی میز تمیز شود و منافذ گرفته شده قبل از خشک شدن کامل باز شوند و دیگر اینکه بلافاصله بعد از اتمام کار ، بوسیله آب و ابر داخل شابلون کامل شسته شود.

در صورتی که خال هائی بر روی شابلون مانده باشد به وسیله پشم شیشه تمیز شود.

ریتارد مخصوص تمیز کردن و همچنین حلال مرکب پی وی سی هست و در رابطه با شابلون پارچه باعث از بین رفتن لاک از روی توری می شود.

برای فیکس شدن امولسیون بر روی پارچه اول استفاده از بیندر خوب و بعد استفاده از آکرافیکس باعث تبات رنگ بر روی پارچه میشود.

*نکاتی در مورد چاپ سیلک بر روی پارچه :

در مورد چاپ بر روی پارچه مخمل چند تا نکبته هست که باید حتما به اون توجه بشه

1* پوشش رنگ (که حتما باید پوشش مناسب و خوبی رو داشته باشه)

2* نرمی رنگ

3* چسبندگی خوب رنگ

4*غلظت مناسب( به این دلیل که رنگ باید تا حدودی به داخل الیاف

مخمل هم نفوذ کنه تا هم درخشندگی و هم پوشش و هم ثبات رو بیشتر کنه(

در مور استفاده از طوری چون کار نیاز به ظرافت داره مناسبتر اینه که از طوری 48 استفاده بشه

البته در مورد استفاده از طوری 48 به یک نکته باید توجه کنید

چون مولکولهای مرکب اورینت درشت هستند و از طرفی هم گرمی

هوا باعث تبخیر آب داخل مرکب اورینت و نتیجتا باعث سفت شدن اون میشه و باعث میشه طوری بگیره

بهتره که قبل از استفاد از مرکب اورینت در هر یک کیلو یک قاشق چایخوری گلیسیرین به داخل اون اضافه کنید و همچنین در هر تعداد دفعات معینی که چاپ خورده میشه (بستگی به شرایط گرمی هوا)

مرکب داخل شابلن رو به وسیله آب پاش تازه نگه دارید

* اطلاعاتی در مورد چاپ سیلک روی تی شرت:

چاپ تی شرت نوعی از چاپ سیلک اسکرینه و در فرایند عمل این چاپ از همون ابزار و

لوازم با کمی تفاوت استفاده میشه

اولین تفاوت در نوع میز چاپ مشاهده میشه

در انواع دیگر چاپ سیلک اسکرین نیاز به سطحی تخت و سفت هست اما در این نوع از

چاپ اسکرین به دلیل اینکه مرکب نباید تنها در سطح مورد چاپ بشینه و باید به داخل الیاف

پارچه هم نفوذ کنه از میزی با سطح نرم استفاده میشه

این میز از سه لایه تشکیل میشه

لایه زیرین که از نئوپان و یا فورمیکا و یا ام دی اف میتونه باشه

لایه وسط که از پوششی اسفنجی نرم به ضخامت نیم تا یک سانت

و لایه روئی پوششی از فوم هست

بر روی لایه فوم برای ثابت نگه داشتن پارچه از یک نوع چسب زنده که اصطلاحا به اون

چسب میز میگن پوشیده میشه

این چسب به وسیله لیسه و یا کاردک فلزی به صورت لایه نازکی بر روی فوم کشیده میشه

و بعد از مدت کمی خشک میشه و حالتی شبیه چسبندگی نوار چسب ایجاد میکنه که میتونه

پارچه رو برای جلوگیری از لغزش در زیر شابلون بر روی خودش ثابت نگه داره

دومین تفاوت در استفاده از نوع توری با دانه بندی درشت تر از انواع دیگر چاپ سیلک

اسکرینه

به دو دلیل

اول اینکه مولکولها و دانه های تشکیل دهنده مرکب این نوع از چاپ سیلک از انواع دیکه

درشت تر هستند

و دوم اینکه مرکب باید به اندازه مناسب از طوری رد بشه و در داخل الیاف پارجه نفوذ کنه

سومین تفاوت در نوع اسکوئیچی (کاردک و یا پارو)مورد استفاده در این نوع از چاپ هست

و معمولا و بجز در مواردی نادر از پاروهای تما ما چوبی استفاده میشه

رنگهای مورد استفاده هم با توجه به نوع پارچه لباس یا تیشرت و نوع زیر سازی متفاوت میباشد

از رنگهای پلاستیزول، اورینت،پفکی ، پیگمنت،فلوک و.. استفاده میشود

همچنین میتوان عملیات چاپ سیلک روی لباس را به صورت دستی و اتوماتیک انجام داد که در حالت دستی از گیره و شابلن و پارو یا اسکوجی استفاده میشود و کاربر باید بصورت دستی زیرسازی را انجام دهد و عملیات کاردک کشیدن را انجام دهد و در حالت اتوماتیک کاردک کشیدن و عملیات چاپ را دستگاه بصورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک انجام میدهد.

* پخش شدن رنگ چاپ سیلک بعد از برداشتن توری کلیشه از روی نایلون یا مدار چاپی و هر جنس دیگری چه دلیلی میتواند داشته باشد؟

اینکه مرکب به هنگام جدا کردن طوری از سطح مورد چاپ پخش میشه به چند عامل بستگی داره

1*نوع مرکب

2*غلظت مرکب

3*نوع و اندازه توری

4* نحوه کشیده شدن طوری بر روی چهار چوب شابلن (شل بودن طوری بر روی شابلن

5* فاصله سطح طوری از سطح مورد چاپ