Skip to main content

مرجع ابزارهای چاپ و تبلیغات در ایران

  • نحوه کشیدن توری چاپ سیلک یا مش چاپ سیلک روی شابلون چگونه است!؟

نحوه کشیدن توری روی چهارچوب شابلون بسیار مهم میباشد و در کیفیت چاپ تاثیر فراوانی دارد. توری های چاپ سیلک ار روزنه های مربعی شکل بسیار ریز تشکیل شده اند که شماره های مختلفی دارند و شماره های بزرگتر مثلا 120 از شمارهای کوچکتر مثلا 48 رنگ کمتری انتقال میدهند. یکسان کشیده شدن توری از چهار جهت باعث بالا رفتن کیفیت چاپ و یک دست کشیده نشدن آن باعث ایجاد چروک در کناره ها و همچنین زوذنقه شدن روزنه ها میشود و ممکن است کیفیت چاپ را پایین بیاورد

 

در کل نوع فریم برای کشاندن توری یا مش چاپ سیلک وجود دارد فریم های چوبی و فریم های فلزی که اغلب آلمنیومی هستند و دارای وزن کمتری نسبت به فریم های آهنی هستند . اغلب در شابلون های سایز بزرگ از فریم های فلزی استفاده میکنند زیرا فریم های چوبی امکان یکسان نبودن و تاب خوردن آن در سایز های بزرگ ممکن است بالا برود و بصورت یکسان روی میز نور ننشینند و عملیات چاپ را دشوار کنند. و فریم های چوبی در سایز های کوچکتر استفاده میشوند و بهتر است از فریم های چوبی ای استفاده شود که در چهار کنج آن از قفل یا فاق و زبانه استفاده شده باشد که باعث جلوگیزی از تاب آن بشود.

 

{jcaparat}https://www.aparat.com/v/uE3Dt{/jcaparat}

تماشای ویدئو در یوتیوب

در شابلون های فلزی معمولا برای توری کشیدن از توری کش های پنوماتیک و چسب استفاده میشود که از چهار جهت جک های پنوماتیک بصورت مساوی توری را کشیده و روی فریم مینشانند و با چسب میتواند آن را به فریم چسباند و تا خشک شدن آن صبر نمود.

برای شابلون های چوبی از منگنه های دستی و بادی نیز علاوه بر چسب میتوان استفاده کرد که به نسبت این نوع توری کشیدن راحت تر از چسب زدن میباشد و به این صورت میباشد که ابتدا دو ضلع چهار چوب را با فاصله های منظم و نزدیک به هم منگنه میزنیم و دو ضلع دیگر را با استفاده از توری کش دستی و یا دست میکشیم و منگنه میزنیم تا بصورت کشیده در بیاید و از حالت شل بودن خارج شود . توری پس از کشیده شدن باید سفت و بدون زاویه و چروک های کنار باشد. بعد از این مرحله بهتر آن است که توری یا مش توسط مایع ظرفشویی چربی زدایی شود و بعد از خشک کردن مواد لاک حساس روی آن ریخته شود و مرحله مواد کشیدن انجام شود 

این مقاله توسط مشاورین چاپ سیلک  شرکت تولید و چاپ تک پک تولید کننده انواع ماشین الات چاپ سیلک اتوماتیک و دستی و خشک کن چاپ سیلک و همچنین ساک دستی پارچه ای تبلیغاتی  تولید شده است.