Skip to main content

مرجع ابزارهای چاپ و تبلیغات در ایران

  • روش درست شستشوی مرکب پیگمنت از روی شابلون

روش درست شستشوی مرکب پیگمنت از روی توری چیه ؟
و دیگر اینکه چه عوامل و اقداماتی باعث فیکس شدن رنگ روی پارچه میشه
قبل از اینکه به شستشوی توری توجه کنیم لازم هست که به نوع مرکب و مرغوبیت مواد بکار رفته در اون دقت داشته باشیم
به عنوان مثال در امولسیو نهای بنزینی ، به هنگام ساخت امولسیون ، یکی از موادی که لازم هست در تهیه اون دقت بشه، بیندر هست ، که باید از نوع مرغوب و خوب باشه که هم کمک به چسبندگی و همچنین ثبات رنگ بر روی پارچه بکنه و هم اینکه باعث خشک شدن زود هنگام امولسیون بر روی توری و در نتیجه گرفته شدن منافظ توری نشه. و در تهیه اون چه بصورت خریدکلی و چه به صورت خرید جزئی، فقط باید به فروشنده اعتماد داشته باشید.
مورد دیگه ای که باغث گرفته شدن توری به واسطه استفاده از امولسیون میشه نوع رنگدانه است که باز باید از نوع مرغوب اون باشه در غیر اینصورت باغث ماسیده شدن امولسیون و گرفتن منافذ توری میشه.
البته این مورد بیشتر در پیگمن های مشکی وبه چشم میخوره ، و علت اون هم اینه که پیگمنت های مشکی همون دوده های صنعتی هستند و دوده خیلی دیر اشباع میشه . بنابر این اگر قرار هست از پیگمنهای مشکی استفاده کنیم اول از همه باید از جنس مرغوب اون استفاده کنیم و دوم اینکه اولا به مقدار مناسب استفاده کنیم و فکر نکنیم که با زیاد ریختن باعث مشکی تر شده امولسیون و رنگ میشیم . چون هر پیگمنتی درصد ترکیبی مخصوص خودش رو با حلال داره . و ذوم اینکه با میکس کردن مناسب و همچنین زمان دادن به اون ، احازه بدیم که رنگدانه ها بیشتر وا بشن و اگر نیاز به افزودن مواد حلال هست، قبل از اینکه استفاده بشه این حلال و یا حلال ها به اون اضافه بشه.
بهترین راه حفاظت و شستشوی شابلن ایته که اولا موارد بالا رعایت بشه و دوم اینکه بعد از هر نعداد معینی از چاپ یکبار مرکب از توی شابلن جمع بشه و شابلن با دستمال خیس و خشک در روی میز تمیز بشه و منافذ گرفته شده قبل از خشک شدن کامل باز بشه و دیگه اینکه بلافاصله بعد از اتمام کار ، بوسیله آب و ابر داخل شابلن کامل شسته بشه.
در صورتی که خال هائی بر روی شابلن مونده باشه به وسیله پشم شیشه تمیز بشه.
ریتارد مخصوص تمیز کردن و همچنین حلال مرکب پی وی سی هست و در رابطه با شابلن پارچه باعث از بین رفتن لاک از روی توری میشه
برای فیکس شدن امولسیون بر روی پارچه اول استفاده از بیندر خوب و بعد استفاده از آکرافیکس باعث تبات رنگ بر روی پارچه میشه